Дидактичні матеріали (зарубіжна література)


 Використання дидактичного матеріалу на уроках світової літератури в 5 класі

Методичні рекомендації
Розум дитини – не посудина,
яку треба заповнити,
а смолоскип, що треба запалити.
                                                Плутарх
                                                                                                                                            
Як саме необхідно трактувати твори світової класики, щоб уникнути застарілих поглядів, сприяти творчому розвитку особистості, поєднати  естетичні та виховні потенціали художнього твору.
Метою пропонованої збірки є надання методичної до­помоги вчителям-філологам в органі­зації самостійної роботи з оволодіння курсом методики літера­тури, а також у систематизації й узагальненні накопичених знань і практичного досвіду з позиції реалізації особистісно орієнто­ваного підходу до викладання літератури в школі.   
Нині багато запитань постає перед сучасним уроком світової літератури. Один із можливих шляхів розвитку творчих здібностей учнів, їх природної вигадливості та фантазії - це використання на уроках різноманітних ігрових матеріалів (кросвордів, вікторин, чайнвордів, ребусів, головоломок, літературних розваг, конкурсів, інсценізацій тощо).
Розв'язання таких нестандартних завдань пробуджує допитливість школярів, а згодом перетворюється на любов до пізнання, на невичерпний інтерес до літературних фактів, подій.
Звичайно, розпочинаючи таку роботу з учнями, вчитель має розкрити, в чому полягає своєрідність того чи іншого завдання, його умови, а також, якщо така робота використовується на уроці вперше, пояснити учням, що "вікторина" - це гра, котра являє собою низку питань і вимагає відповідей в усній або письмовій формі; "кросворд" - гра-задача, у якій  фігуру з квадратів треба заповнити так, щоб по горизонталі та вертикалі можна було прочитати загадані слова, що кожна клітинка в кросворді призначена для однієї літери, починається слово з тієї клітинки, в якій стоїть номер, під номерами даються короткі тлумачення слів, треба відгадати слово та вписати його в той ряд клітинок, який відповідає конкретному номеру. Вчитель також має роз'яснити, що «ребус» - це задача, в якій слово чи фраза зашифровані за допомогою знаків, малюнків, літер, чисел, що "головоломка" - це загадка чи задача, які вимагають для їхнього розв'язання чимало творчих зусиль, потягу до знань, винахідливості та допитливості, що, як правило, до головоломки додається ключ, котрим можна скористатися для її розв'язання.
Такий ігровий матеріал має допомогти вчителю в підготовці того чи іншого уроку, сприяти розвитку здібностей учнів, зацікавити їх літературними творами, прилучити до читання, підвищити їх інтелектуальний та культурний рівень.  

Усна народна творчість
Прислів’я
Завдання до теми
         Поясни значення прислів'їв:
Дим рідної країни ясніший від вогню чужини.                               (Англійське)
Не вір, що за морем на виноградній лозі сосис­ки ростуть.           (Італійське)
Визнач тему цих прислів'їв.

         Наведи приклади інших прислів'їв народів світу на цю тему:
Людина без Батьківщини як насіння без землі.                      (Африканське)
Рідний край кожного до себе вабить.                                                    (Бакське)
Родимая сторона мать, а чужая — мачеха.                                  (Російське)
Рідна земля і в жмені мила.                                                              (Українське)
                                                                          
         Поясни прислів'я:
Не знаючи курсу, не піднімай вітрила.                                          (Іта­лійське)

         Добери відповідне українське прислів'я:
 Не знаючи броду, не лізь у воду.

         Як ти розумієш африканське прислів'я: Цап леопардові не товариш?



  •   Добери відповідну частину до початку прислів'їв


Перлина має


від сміху молодієш. (Китайське)

Хто послухається мудрого слова,


приходить щастя. (Японське)

Від гніву старієш,


Києва доведе. (Українське)

Язик до


непоказну оболонку. (Японське)

У дім, де сміються,

тому воно багато років буде при­носити користь. (Індійське)
  

Казки

Існують різні класифікації видів казок. Одна з них належить О.Афанасьеву. Він поділяв казки на чарівні, казки про тварин та побутові.

Народні казки
     казки                          побутові                           чарівні,
про тварин                                                   або фантастичні


Завдання до теми


Назви фантастичних героїв та чарівні пред­мети, що зустрічаються у вірші  К. Бальмонта «У чудищ».


ФЕЙНЫЕ СКАЗКИ
 У чудищ
Я был в избушке на курьих ножках.
Там все как прежде. Сидит Яга.
Пищали мыши и рылись в крошках.
Старуха злая была строга.

Но я был в шапке, был в невидимке.
Стянул у старой две нитки бус.
Разгневал ведьму — и скрылся в дымке.
И вот со смехом кручу свой ус.

Пойду, пожалуй, теперь к Кощею,
Найду для песен там жемчугов.
До самой пасти приближусь к Змею.
Узнаю тайны — и был таков.
                                                                                      
                                                                                            К. Д. Бальмонт


Проведи міні-вікторину для однокласників. Виграє той, хто наведе більше прикладів.
- Якими словами розпочинаються казки? («Жили-були...», «Одного разу»...)
  
- Назвіть чарівні предмети, які зустрічаються у казках. (Яблуко, дзеркальце, килим-літак, скатертина-самобранка, жива та мертва вода, обручка, чоботи-швидкоходи...)

- Назвіть фантастичних героїв казок. (Чудо-Юдо, золота рибка, джин, Змій Горинич, Ко­щей Безсмертний, Баба-Яга...)

- Які числа часто повторюються в народній казці? (3, 7, 9  -  три брати, три завдання, три загадки, сім подорожей...)

- Які слова читаємо в кінці казки? («Жили вони поживали та добра наживали», «І жили вони довго та щасливо», «Хто слухав казку, тому бубликів в'язка», «Вот и сказочке конец, а кто слушал — молодец!»)

Відгадай назву народної казки за жартівливим запитанням.
        1. У якій казці розповідається про дуже лінивого героя, який навіть ходити не хотів, а пересував­ся з допомогою предмета, зовсім для цього не пристосованого? («По щучьему велению»)
       2. У якій казці йдеться про дуже незалежного ге­роя, який від усіх утік? («Колобок»)
       3. Яка казка розповідає про стару жінку, що мала багато різних бажань і від жадібності залишила­ся біля розбитих ночов? («Золота рибка)

Казки братів Грімм

Завдання до теми

Казка «Пані Метелиця»
Знайди змістові помилки у наведених фразах:
1. Були в однієї вдови дві дочки, була в неї й па­сербиця.
2. Кожного ранку повинна була пасербиця сіда­ти у садку і прясти пряжу.
3.Мачуха розсердилася на дівчину, що вона ви­пустила веретено, та наказала їй напрясти вдвічі більше.
4. Бідна дівчина з горя пішла з дому світ за очі.
5.Пасербиця спочатку побачила яблуню, яка по­просила обтрусити з неї яблука, і допомогла їй, а потім витягнула з печі хліби.
6.Метелиці дуже сподобалася лінива дівчина, і вона вирішила її вина­городити.
Розподіли по колонках риси характеру пасербиці та рідної дочки.
Пасербиця
Рідна дочка


Працелюбність, хитрість, лінькуватість, старанність,
вдячність, бездушність, нахабність, чуйність


Казка «Король Дроздоборід»
·        Продовжи речення:
1. Королівна не обрала собі нареченого з числа гостей, тому що...
а) вона вже кохала іншого;
б) гості були потворні та смішні;
в) королівна була пихата і гордовита.

2. Король видав дочку заміж за бідного музику, тому що...
а) обіцяв обвінчати її з першим зустрічним;
б) музика добре грав і сподобався королю;
в) королівна закохалася в музику.

3. Королівна стала заробляти на життя після весілля...
а) плетінням з лози;
б) прядінням;
в) торговлею;
г) миттям посуду.

4. У королівському палаці готувалися до...
а) весілля короля Дроздоборода;
б) дня народження короля Дроздоборода;
в) балу на честь королівни.

5. Король Дроздоборід улаштував розиграш, щоб...
а) помститися привередливій дівчині;
б) примусити королівну страждати;
в) королівна зрозуміла, як важко людині бути приниженою та осмі­яною, і щоб серце її стало добрішим.


6. Королівна, дізнавшись правду...
а) зненавиділа короля Дроздоборода;
б) зрозуміла, що її доля бути нещасливою;
в) сказала, що дуже винна і недостойна бути дружиною короля Дроз­доборода.
  

  Відгадай героя за уривком казки.
1)    Сестри так сильно любили одна одну, що повсюди ходили разом, узявшись за руки. І якщо одна говорила: «Ми ніколи не розлучи­мося», то друга додавала: «До того часу, поки ми живемо!» А мати закінчувала: «Завжди допомагайте одна одній і все діліть порівну!» Часто обидві сестри йшли удвох у дрімучий ліс збирати стиглі ягоди. І жодного разу хижий звір не зайняв їх, жодна маленька тваринка не лякалася і не ховалася від них.
                                                                               (Білосніжка і Краснозорька)
2)    У одного короля була дочка, яка прославилася на весь світ своєю красою. І правда, дуже гарна вона була та й пихата, як ніхто інший. Нікого з наречених не вважала вона гідним своєї руки. Хто не сва­тався до неї, всі діставали відмову та ще яке-небудь зле слівце на до­дачу.        
                                                                                         (Король Дроздоборід)

3)    Він був дуже лінивий. Кожного дня, повертаючись додому з роботи, він тяжко зітхав. А роботи було всього нічого - козу на луці пасти.
                                                                                                  (Лінивий Гейнц)

4)    Дівчина була гарна, взірцева і робила все, що їй наказувала стара. Пірину та подушки вона так сильно збивала, що пір'я, немов лапа­тий сніг, летіло в усі боки.
                                                                                                 (Пані Метелиця)

5)    Довго співали, танцювали і стрибали маленькі чоловічки через стільці й лавки. Потім вони щезли і більше вже ніколи не приходили шити чоботи. Але щастя і вдача не залишали чоботаря все його довге життя.                                                                                        
                                                                                          (Маленькі чоловічки)

         З якої казки ці вірші?
1)    Хороши у нас наряды,
Значит, не о чем тужить!
Мы нарядам очень рады
И сапог не будем шить!
                                                                                    («Маленькі чоловічки»)
2)    Как пошли наши ребята
Из ворот на огород...
                                                                                 («Хоробрий портняжка»)
3)    Храбрый Шульц, смелее в бой!
Не пугайся, мы с тобой!
Вейтли громче всех орет!
Вейтли пусть идет вперед!
                                                                                       («Семеро сміливців»)
4)    Ку-ка-ре-ку, девушка пришла!
Много золота в дом принесла!
                                                                                           («Пані Метелиця»)
5)    Будут смеяться все на селе:
Входит девушка вся в смоле!
                                                                                           («Пані Метелиця»)

«Сім подарунків фей».
         Пригадай, які дарунки зробили принцесі з казки «Спляча красуня» на День народження феї. Ти, мабуть, пам'ятаєш, що це були чесноти та таланти. І лише сьома фея подарувала... Відшукай ці слова. Вони можуть читатися по вертикалі та горизонталі.

А Й Г В Ж Т Р Д
П К Р А С  А Б О
О Н А Є У Н Ф Б
Р М Ц Ч С О Н Р
С П  I  В И К X О
Т З  Я Ф Ц Г П Т
I  В М У 3 И К А

(Краса, доброта, грація, музика, співи, танок, сон)



         Розмісти числівники у логічній послідовності. Поясни, яку роль вони відіграють у казці «Спляча красуня».
7                       5000                             16                                100    
?                         ?                                 ?                                   ?

         Дізнайся, які чарівні предмети зустрічаються у цій казці. Для цього збери слова зі складів.


         Що залишив мірошник у спадок трьом своїм синам? Знайди відпо­відь у головоломці.
П В  І  Т Р Я К Д
О Ь В Д Т М К И
Д В О С Е Л  Р Ч
С О М Е В Л С А
Б  Г Л А Р  К І  Т

                                                    (Вітряк, осел, кіт)

         Обери з наведених рис характеру ті, що, на твою думку, відповідають такому герою, як Кіт у чоботях.
Хитрість, нерішучість, відданість, боягузтво, сміливість, енергій­ність, доброта, розсудливість, скромність. Викресли зайве або обведи необхідне.

Казки Г. К. Андерсена

Завдання до теми

У наведених фразах допущені помилки щодо змісту казки Андерсе­на «Снігова королева». Доведи, що ти уважний читач, і виправ не­точності.
1. У дзеркалі троля все потворне здавалося красивим, а найгірші з лю­дей    найкращими.
2. Злий троль дуже засмутився, коли дзеркало розбилося на мільйони, більйони скалок.
3. Кай говорив бабусі, що він був би дуже радий побачити Снігову ко­ролеву.
4. Бабуся порівнювала сніжинки з осами та мухами.
5. Коли скалки чарівного дзеркала потрапили в око та серце Кая, він ще дужче полюбив прекрасні, живі троянди.
6. Снігова королева, зачарувавши хлопчика, поцілувала його прямо в очі.
7. Герда подарувала річці свої сріблясті черевички, щоб дізнатися від неї про долю Кая.
8. Зла чарівниця заворожила Герду, пригостивши її чудесними яблука­ми, і повела у прекрасний сад, де було багато красивих дерев.
9.   Герда провела у чарівниці декілька днів.
10. Принц та принцеса нічим не змогли допомогти дівчинці.
11. Маленька розбійниця була вища за Герду і сильніша від неї; очі у неї були чорні та веселі.
12. Літнє шатро Снігової королеви знаходиться біля Північного полю­са, на острові Шпицберген, а зимовий палац у Лапландії.
13. Фінка приготувала для Герди напій, що дав їй силу дванадцяти бага­тирів.
14. У Снігової королеви було велике дзеркало, яке вона називала дзер­калом розуму.

     
         Прочитай зашифровану фразу і пригадай, з якої вона казки.
Кюоюрюоюлюьюжюеюзюоювюсюіюмюгюоюлюиюй!

         Яких людей можна назвати Дюймовочкою, сніговою королевою, принцесою на горошині, олов'яним солдатиком? Які риси героїв андерсенівських казок дозволяють це зробити?

         У казках Андерсена у ролі героїв виступають не тільки люди й чарів­ники, а також птахи й тварини, комахи і рослини. Пригадай, які це герої.
Тварини:
Птахи:
Комахи:
Рослини:
Зроби висновок про те, які з цих героїв зустрічаються у цих творах
частіше за інших.


         Якщо ти добре знаєш героїв казок Андерсена та чарівні предмети, які зустрічаються в них, тобі буде нескладно розгадати цей кросворд.
По горизонталі:
1. Що зробив для себе лихий троль? (Дзеркало)
2. З допомогою чого солдат отримав багатство та принцесу? (Кресала)
3. Чарівний предмет, від якого залежало, які сни побачать діти. (Пара­солька)
4. Чарівний предмет, який грав пісеньку «Ах, мій милий Августін». (Горщик)
По вертикалі:
1. Добра й віддана дівчина з казки «Снігова королева». (Герда)
2. Мужня й сильна героїня казки «Дикі лебеді». (Еліза)
3. Герой казки «Снігова королева». (Кай)
4. Чарівник, який дарував слухняним дітям  казкові сни. (Оле-Лукойє)
5. Героїня, що пожертвувала заради кохання життям. (Русалочка)


«Дикі лебеді»

·        Якщо учні правильно  розв’яжуть кросворд, то у виділених клітинках з’явиться ім’я головної героїні твору.

1.     Хто замість ласощів давав дітям пісок? (Королева)
2.     Кому подякувала Еліза за науку? (Хвиля)
3.     Хто пильнував за дівчинкою, коли інші спали? (Архієпископ)
4.     Куди після наклепу архієпископа перевезли Елізу? (Підземелля)
5.     Скільки братів було у принцеси? (Одинадцять)


Казки Шарля Перро

Завдання до теми

Завдання 1.
У творах французького казкаря завше зустрічаються художні деталі (живі та неживі предмети), без яких важко уявити той чи інший сюжет казки, той чи інший казковий персонаж.
У таблиці подані назви казок Шарля Перро. Виберіть з низки слів назву предмета, який зустрі­чається у тій чи іншій казці, і запишіть цю назву у відповідну графу таблиці.

Назва казки
Неживі предмети
Живі предмети
«Зачарована Красуня»


«Кіт у чоботях»


«Попелюшка, або Кришталевий черевичок»


«Синя Борода»


«Хлопчик-Мізинчик»


«Червона Шапочка»



Веретено. Годинник. Дворецький, Камінець. Ключ. Кроль. Ножиці. Баран. Миша. Лицар. Пиріг. Торбинка.



Завдання 2.
Розв'яжіть кросворд «Шарль Перро та його казки»:

1. Спадщина, яку залишив мірошник із казки «Кіт у чоботях», середньому сину. (Осел)
2. Персонаж казки «Червона Шапочка», котрий урятував бабусю та її онуку. (Лісоруб)
3. Багатолюдний вечір у палаці короля, на якому Попелюшка вперше побачила принца. (Бал)
4. Тварина, на яку перетворився людожер у казці «Кіт у чоботях». (Лев)
5. Споруда, з висоти якої сестра жінки Синьої Бороди виглядала своїх братів-лицарів. (Вежа)
6. Ім'я сестри жінки Синьої Бороди. (Анна)
7.Ким найнявся до короля Хлопчик-Мізинчик? (Скороход)
8.Прізвище французького художника, який у XIX ст. зробив ілюстрації до казок Шарля Перро. (Доре)
9. Прізвисько, яке вигадала мачуха з казки «Попелюшка» своїй падчерці. (Чорногузка)
10. (вертикаль). Дворянський титул, який вига­дав для свого хазяїна, сина мірошника, кіт у чобо­тях. (Маркіз)
10. (горизонталь). Персонаж із казки «Попелюш­ка». (Мачуха)
11. Місце, де розгортаються події казки «Синя Борода». (Замок)
12.Країна, з якої привезли прикраси старшій дочці мачухи з казки «Попелюшка». (Англія)
13. Плазуни, яких чарівниця з казки «Попелюш­ка» перетворила на лакеїв, що їхали позаду карети. (Ящірка)

Завдання 3.
Чарівний світ у казці «Спляча красуня».
Дізнайся, які чарівні предмети зустрічаються у цій казці. Для цього збери слова зі складів.

  (чарівна паличка, чоботи-скороходи)
                                   

Казки Редьярда Кіплінга
                                        


Завдання до теми


Експрес-опитування (життя і творчість Д.Р.Кіплінга).
- Література, до якої належить творчість Д.Р.Кіплінга.
- Видатний англійський письменник називав себе...
- Країна, яка стала «джерелом натхнення» майбут­нього письменника.
- Збірка казок Кіплінга, яка виникла внаслідок подоро­жі до Південної 
   Африки.
- Найкращі і найвідоміші книги Кіплінга про Індію.
- Кіплінг перший з англійців став лауреатом... премії.


«Мауглі»

·        Розмісти імена героїв казки по колонках: до першої запиши пози­тивних героїв, тих, що асоціюються у нас із добром, до другої — не­гативних героїв, що тією чи іншою мірою наділені поганими рисами характеру. 


Позитивні герої (+)
Негативні герої (—)








·        Склади порівняльну характеристику Мауглі та Шер-Хана. Для цьо­го запиши в колонки риси характерів цих героїв, користуючись сло­вами зі скарбнички слів. 


Мауглі
Шер-Хан









Сміливий, владолюбний, підступний, чесний, ро­зумний, боязкий, дурний, жорстокий, мстивий.

·        Тест на знання змісту твору

1. Кому належать ці слова:
"Хай доля пошле щастя твоїм шляхетним діткам і дасть їм міцні та білі зуби, і хай не забувають вони ніколи, що на світі с убогі та голодні!"
а) Табакі;                     б) Шер-Шану;                     в) Балу?

2. Найганебніша річ, яка тільки може статися з диким звіром:
а) простуда;                 б) сказ.

3. Чому Батько Вовк і Мати Вовчиця були незадоволені словами шакала Табакі? Тому, що він:
а) хвалив їхніх дітей;                                           б) ганьбив їх?

4. Що означає ім'я Мауглі:
а) жабеня;                    б) вовченя;                       в) ведмежа?


5. Хто хлопчику дав ім'я Мауглі:
а) Батько Вовк;           б) Мати Вовчиця;               в) Балу?

6. Про кого йдеться:
"Вона була хитра, як Табакі, смілива, як дикий буйвол, нестримна, як поранений слон. Алє голос у неї був солодший, ніж дикий мед, а шерсть м'якша, ніж пух":
а) Матір Вовчицю;     б) Багіру?

7. Кому належать такі слова:
"Зроблено добру справу. Люди і їхні діти дуже розумні. З часом він може стати нам у пригоді":
а) Акелі;                   б) Багірі;                в) Балу?

8. Скільки років був ватажком Зграї Акела:
а) 8;                         б) 10;                      в) 12?

9. Про кого йдеться:
"Він їв нашу їжу. Він спав разом з нами. Він ніколи не порушив жодного слова у Законі Джунглів..."
а) Мауглі;                б) Табакі;                в) Балу?

                                
                    (Відповіді. 1-а; 2-б; 3-а; 4-а; 5-б; 6-б; 7-а; 8-в; 9-а.)


·        Вікторина

1. Скільки вовченят було у Матері Вовчиці? (Четверо).
2. Яку новину приніс шакал Табакі до лігва вовків? (Шер-Хан змінив місце ловів і незабаром полюватиме в їхніх місцях).
3. Як Табакі називає Плем'я Шакалів? (Гідур-Логи).
4. Що знайшов шакал у печері вовків? (Кістку оленя).
5. Чому Шер-Хана мати назвала Ленгрі? (Змалку шкутильгав на одну лапу).
6. На кого полював тигр? (На людину).
7. Що відбувається з тим, хто полює на людей? ("Він шолудивіє, і в нього випадають зуби").
8. Як Батько Вовк заніс людське дитинча до печери? (Міцно схопив щелепами за спину, не лишивши й подряпини).
9. Яку приказку промовив Шер-Хан, відступаючи від вовчого лігва?
(На своєму подвір’ї  і собака пан!"):
10. Скільки вовків могло розміститися на Скелі Ради? (Сто).
11. Чим бавився Мауглі на Скелі Ради? (Камінцями).
12. Ким був Балу? (Вчителем, наставником вовченят).
13. Якою ціною Мауглі було прийнято до Зграї? (Ціною забитого бика та доброго слова Балу).
14. Що робив Мауглі, коли не вчився? ("Вигрівався на сонечку, спав, їв і знову лягав спати ").
15. Яку допомогу своїм друзям надавав хлопчик? (Виймав з лап колючки).
16. Від чого у Багіри під лискучою шерстю лишилась невелика лисина?
(Від нашийника).
17. За що хотіли вбити Мауглі? (За те, що він - Людина).
18. Коли ватажка Зграї називали Мертвим Вовком? (Якщо ватажок не уб'є своєї здобичі).
19. За що схопив Шер-Хана Мауглі, коли підніс вогонь? (За підборіддя).
20. А як хлопчик назвав при цьому тигра? (''Обсмалена кішка Джунглів").
21. З ким попрощався Мауглі, перш ніж покинути джунглі? (З Матір'ю і Батьком Вовками та вовченятами).
22. Якої пори Мауглі "сходив з гори до невідомих створінь, які звуться людьми"? (Був ранок, "починало світати"


·        Кросворд, який допоможе ще раз згадати події та персонажі казок «Ріккі-Тіккі-Таві».

По вертикалі:
1.     Назва куща, на якому сиділа пташка Колоколо.
(Пожди-трохи-не-спіши).
2.      Ім'я двоюрідної сестри Чучундри. (Чуа).

По горизонталі:
1. Назва ріки, до якої мало добитися Слоненя. (Лімпопо).
2. Ім'я землистобурої гадючки (персонаж казки). (Карайт).
3. Місто, з якого вирушило Слонення на пошуки відповіді на запитання: «Що крокодил вживає на обід?» (Грехем).
4. Назва троянд, які росли в саду, в якому мешкав Ріккі-Тіккі-Таві. (Мерешаль Ніаль).
5.Населення, про яке йде мова в казці «Ріккі-Тіккі-Таві». (Сеговля).
6. Гасло мангустів. (Біжи і дізнайся).

·        «Книга джунглів»


1. Як звали матір-вовчицю? (Ракша)
2. Як називали звірі вогонь? (Червона квітка)
3. Що виймав з лап вовків Мауглі? (Колючки)
4. Назва річки, біля якої жили герої казки. (Вайнчунга)
5. Як звали ватажка зграї вовків? (Акела)
6. Які звірі не дотримувалися Закону джунглів? (Бандарлоги).
7. Яке ім'я дала мати-вовчиця хлопчику? (Жабеня)
8. Що принесла як викуп за Мауглі Багіра? (Буйвол)
9. Як називали Шер-Хана? (Лангрі)
10. Хто був учителем Мауглі? (Балу)
11. Біля яких гір відбуваються події казки? (Сіонійські)

Літературна казка

Завдання до теми

«Географія   казок»
Чи знаєш ти, з яких країн ці письменники-казкарі?
Поєднай лініями імена письменників
Ш. Перро
Англія
Р. Кіплінг
Росія
Г. К. Андерсен
Данія
С. Я. Маршак
Франція
А. Ліндгрен
Росія
П. Бажов
Швеція
О. С. Пушкін
Росія
С. Лагерльоф
Данія


«Знайди автора»
Визнач з допомогою чарівного клубка, хто автори цих цікавих казок.

«Рікі-Тікі-Таві»
А. Ліндгрен
«Льон»
Р. Кіплінг
«Подарунки феї»
Г. К. Андерсен
«Чарівний пагорб»
Ш. Перро
«Кішка, що гуляє сама по собі»
П. Бажов
«Карлсон, що живе на даху»
0. С. Пушкін
«Казка про царя Салтана»

«Пеппі Довгапанчоха»

«Хазяйка Мідної гори»

«Казка про рибалку та рибку»




 Літературні диктанти
із зарубіжної літератури
(для класів з українською мовою навчання)

5 клас 

Німецька народна казка
«Пані Метелиця»

1.      Чим займалася падчерка біля колодязя?
2.      Що трапилось з її пальцями?
3.      Де опинялися дочки, коли стрибали в криницю?
4.      Чого падчерка злякалася, побачивши пані Метелицю?
5.      Хто першим попросив допомоги у дівчат?
6.      Що мали щодня застеляти дівчата?
7.      Яку нагороду отримала від пані Метелиці падчерка?
8.      Що подарувала пані Метелиця лінивій дочці?
9.      Що впустили в колодязь дівчата?
10.  Що мали збивати дівчата?
11.  Яке дерево просило дівчат про допомогу?
12.  Хто першим сповіщав про появу дівчат та їхню долю?


                           Відповіді
1.      Пряла.
2.      Урізала.
3.      На прекрасних луках.
4.      Її зубів.
5.      Хліб.
6.      Постіль.
7.      Золото.
8.      Смолу.
9.      Починок.
10.  Подушки.
11.  Яблуня.
12.  Півень.




Г.К.Андерсен «Снігова королева»
(Упізнай героя за реплікою)

1.      «Я посаджу її на теплу піч і вона розтане».
2.      «Подивись, як майстерно зроблено!»
3.      «Ну, більше я тебе не цілуватиму, щоб, бува, не зацілувати насмерть».
4.      «Ой, як я забарилася! Адже мені треба шукати Кая».
5.      «Яка пухкенька! Яка пишненька! Горішками відгодована!»
6.      «Не руштеїї! Вона буде гратися зі мною!»
7.      «Хіба ти не бачиш, яка велика її сила?»
8.      «Кай! Милий мій Кай! Нарешті я знайшла тебе!»
9.      «Є і в них! Вона літає там, де нагустіше сніжинок».
10.  «Ми бачили маленького Кая. Біла курка несла на спині його саночки».
11.  «Там я народився і виріс, там стрибав по снігових полях».
12.  «Я напишу кілька слів на сухій рибі-трісці, паперу в мене немає...»


Відповіді

1.      Кай.
2.      Кай.
3.      Снігова Королева.
4.      Герда.
5.      Розбійниця-мати.
6.      Маленька Розбійниця.
7.      Фінка.
8.      Герда.
9.      Бабуся.
10.  Голуби.
11.  Олень.
12.  Лапландка.



Редьярд Кіплінг «Мауглі»

1.      Чому деякі звірі ненавиділи Мауглі?
2.      Хто підтримував Мауглі, крім батьків Вовків? Чому?
3.      Як Багіра допомогла Мауглі стати Ватажком Зграї?
4.      Чому мешканці Джунглів називають вогонь Червоною Квіткою?
5.      Чому Мауглі плакав?
6.      Кого захистив Мауглі і чому?
7.      Скільки братів і сестер було в Мауглі у вовчій сімї?
8.      Який головний Закон Джунглів?
9.      Хто був найстрашнішим ворогом Мауглі?
10.  Як ви можете охарактеризувати шакала Табакі?
11.  Хто вчив Мауглі Законів Джунглів?
12.  Чому Мауглі все ж таки повертається до людей?


Відповіді

1.      Бо він був розумний, його погляд ніхто із звірів не витримував.
2.      Багіра, Акела, Балу, Каа. Вони були мудрі та добрі,вважали, що з людиною треба жити в мирі.
3.      Він за її порадою роздобув вогонь, якого боялися звірі.
4.      Бо бояться не лише самого вогню, а навіть його назви.
5.      Йому не хотілося йти до людей, але він сам був людиною.
6.      Старіючого ватажка вовків Акелу, бо був добрим і справедливим.
7.      Четверо.
8.      Заборона вбивати людину.
9.      Тигр Шер-Хан.
10.  Лицемір, боягуз, підлабузник.
11.  Балу.
12.  Бо місце людини серед людей.





6 клас (з українською мовою навчання)

Міфи про Прометея і Геракла

1.      Титан, що приніс людям вогонь.
2.      Назвіть головних героїв «Міфу про Прометея».
3.      За що було покарано Прометея?
4.      Чому Прометей відмовлявся говорити з усіма, хто йому співчував?
5.      Чому страждає Гефест?
6.      Яка згадка залишилась у людей про Прометея?
7.      Як Геракл подолав немейського лева?
8.      Чому Еврісфей посилав Геракла на такі складні випробування?
9.      Чим отруїв свої стріли Геракл?
10.  Яка риса характеру Геракла проявилася під час чищення ним стаєнь Авгія?
11.  Яку умову Геракл поставив Авгію?
12.  Чому Еврісфей відпустив Геракла?

Відповіді

1.      Прометей.
2.      Прометей, Влада, Сила, Гефест.
3.      За те, що він подарував людям вогонь.
4.      Він піклувався про їхнє життя, передбачаючи гнів Зевса.
5.      Бо за наказом Зевса змушений прикувати свого друга.
6.      Каблучка.
7.      Ударом палиці.
8.      Він його боявся і хотів, щоб Геракл загинув.
9.      Кровю (жовчю) лернейської гідри.
10.  Кмітливість.
11.  Авгій мав віддати десяту частину своїх стад.
12.  Він зрозумів, що Геракл непереможний.




А.П.Чехов
«Хамелеон», «Товстий і тонкий»

1.      Де відбувається дія оповідання «Хамелеон»?
2.      Назвіть головних персонажів цього оповідання.
3.      Яка пригода сталася на площі?
4.      Від чого змінюється поведінка Очумєлова?
5.      Як зовні проявляються зміни в поведінці Очумєлова?
6.      Чи співчуває юрба Хрюкіну?
7.      Де відбувається дія твору «Товстий і тонкий»?
8.      Протягом якого часу відбувалася подія на вокзалі?
9.      Якою була зустріч однокласників? Згадайте слова з тексту.
10.  Як поводять себе обидва герої у перші хвилини зустрічі?
11.  Коли змінилася поведінка тонкого і як?
12.  Як до цього поставився товстий? Чим закінчилася зустріч?

Відповіді

1.      На базарній площі.
2.      Поліцейський наглядач Очумєлов, городовий, золотар Хрюкін.
3.      Золотаря Хрюкіна вкусив за палець собака.
4.      Від того, кому належить собака.
5.      Він то знімає, то одягає шинель, то кашляє, по посміхається.
6.      Ні, бо це для неї просто розвага.
7.      На вокзалі Миколаївської залізниці.
8.      Декілька хвилин.
9.      «Приятелі тричі поцілувалися і вп’ялися один в одного очима, повними сліз».
10.  Невимушено.
11.  Коли він почув, що товстий дослужився до чину таємного радника. Він починає плазувати перед ним.
12.  Йому це не сподобалося, його занудило і він відвернувся.




Даніель Дефо
«Життя і незвичайні пригоди Робінзона Крузо»

1.      Як Робінзон витрачав батьківські гроші?
2.      Чому Робінзон Крузо опинився на безлюдному острові?
3.      Які речі були у Робінзона, коли він опинився на острові?
4.      Робінзон посіяв на острові ...
5.      Яка книга допомогла Робінзонові зрозуміти помилки свого минулого?
6.      Яких тварин Робінзон забрав з корабля, а яких приручив?
7.      Як Робінзон сам пояснює своє перебування на безлюдному острові?
8.      Чому Робінзон назвав аборигена Пятницею?
9.      Як Пятниця виявив свою прихильність до Робінзона?
10.  Які стосунки булиміж Робінзоном і П’ятницею?
11.  Як Пятниця сприймав навчання?
12.  Як склалася подальша доля Пятниці?

Відповіді

1.      На різні розваги.
2.      Корабель сів на мілину, Робінзона збила велика хвиля і викинула на острів.
3.      Ніж, люлька, коробочка з тютюном.
4.      Рис.
5.      Біблія.
6.      Забрав собаку і двох кішок, приручив кіз, папугу.
7.      Як Божу кару за минулі гріхи, а перебування на острові – як можливість очищення  душі.
8.      Бо врятував його у пятницю.
9.      Впав навколішки, цілував землю, поставив ногу Робінзона собі на голову.
10.  Господар – раб.
11.  Він був дуже розумним і кмітливим.
12.  Робінзон забрав його до Англії.


Джек Лондон «Жага до життя»

1.      Якими постають герої на початку оповідання?
2.      Чому наш герой залишився один?
3.      Що передусім зробив герой, коли зрозумів, що залишився один?
4.      Як герой полював на куріпок?
5.      Чому зникла рибка, коли не залишилося води у калюжі?
6.      Чому ведмідь злякався героя?
7.      Чому хворий вовк іде слідок за хворою людиною?
8.      Як герой зустрівся з Біллом?
9.      Чому герой не взяв золота Білла?
10.  Як закінчився поєдинок з вовком?
11.  Як врятувався наш герой?
12.  Що було знайдено в койці героя?



Відповіді

1.      Стомлені й виснажені.
2.      Білл покинув пораненого друга.
3.      Полічив сірники і розділив їх на три пучечки.
4.      Він жбурляв у них камінням.
5.      Вона прослизнула через шпарину у сусідню калюжу.
6.      Бо герой не став тікати і загарчав дико, люто.
7.      Сподівався, що людина помре раніше.
8.      Він наштовхнувся на його кістки.
9.      Бо він вже розумів, що золото – це не головне.
10.  Герой перегриз вовку горло.
11.  Його підібрало китобойне судно.
12.  Повно сухарів.





Антуан де Сент Екзюпері «Маленький принц»

1.      Де жив Маленький принц?
2.      За яким правилом жив герой на своїй планеті?
3.      Чого не вистачало Маленькому принцу на його планеті?
4.      Хто допоміг Маленькому принцу не втратити себе, не згубитися у світі, не стати таким, як усі?
5.      Який секрет відкрив Лис герою?
6.      Чому після всього Маленький принц ще більше полюбив троянду?
7.      Що символізує криниця, з якої п’ють герої?
8.      Чому Лис хоче, щоб принц його приручив?
9.      Що буде нагадувати Лисові Маленького принца?
10.  Чому саме Маленький принц зрозумів малюнок  льотчика?
11.  Як сказав Лис:»Мова – це джерело непорозуміння». Чому?
12.  Що на згадку про себе залишив Маленький принц льотчикові?

Відповіді

1.      На маленькій планеті, астероїді В-612.
2.      Вставши вранці, вмийся, прибери свою планету.
3.      У нього не було друзів.
4.      Лис.
5.      Добре бачить тільки серце. Найголовнішого очима не побачиш.
6.      Бо це була його троянда, в яку він вклав душу.
7.      Символ істини, що відкривається людям.
8.      Тоді вони стануть потрібні один одному.
9.      Золоті хліби.
10.  Бо він був дитиною, тобто чистим душею.
11.  Люди не завжди задумуються над тим, що говорять.
12.  Зорі, які вміють сміятися.






7 клас (з українською мовою навчання)

Вальтер Скотт «Айвенго»

1.      Який основний конфлікт епохи зображено у романі?
2.      З якої родини походив Айвенго?
3.      Чому батько вигнав Айвенго з дому?
4.      Кому служив Айвенго?
5.      Під яким імям вийшов Айвенго на перший турнір?
6.      Кого із жінок Айвенго обрав королевою турніру?
7.      Чому з Ребекки під час суду зняли всі прикраси?
8.      Чому Бріан де Буагильбер обвинуватив Ребекку у чаклунстві?
9.      Хто міг врятувати Ребекку від страти?
10.  Чому Ребекка прийшла до Равени?
11.  Чому Ребекка не подякувала самого Айвенго?
12.  Чому вирішила присвятити своє життя Ребекка?

Відповіді

1.      Боротьба англосаксів проти норманів.
2.      Був сином англосакського феодала Седріка.
3.      Хотів одружити Ровену з Ательстаном, а вона кохала Айвенго.
4.      Королю Річарду I.
5.      Позбавлений Спадщини.
6.      Ровену.
7.      Боялися, що там можуть бути амулети.
8.      Бо вона відмовила йому у коханні.
9.      Лицар, який погодиться битися з Буагільбером.
10.  Подякувати за те, що Айвенго її врятував.
11.  Бо вона його любила.
12.  Служінню людям.





Джонатан Свіфт «Пригоди Гуллівера»

1.      Від чийого імені ведеться оповідь у романі?
2.      Яка пригода сталася з героєм?
3.      Як ліліпути зустріли Гуллівера спочатку?
4.      Де поселили Гуллівера? Чому?
5.      Як у Ліліпутії можна було зробити карєру?
6.      Якою була система виховання дітей?
7.      Які партії існували у ліліпутів?
8.      Назвіть причину нескінченної ворожнечі між партіями країни.
9.      Чим цікавився Гуллівер, перебуваючи у ліліпутів?
10.  Як ліліпути називали Гуллівера?
11.  Що імператор хотів зробити з Гуллівером?
12.  Чому Гуллівер не захотів остаточно розбити флот Блефуску?

Відповіді

1.      Від імені Гуллівера.
2.      У результаті шторму він потрапив на невідомий острів.
3.      Вони його звязали і обстріляли стрілами.
4.      У старовинному храмі, у якому було скоєне вбивство. Подалі від імператора.
5.      Головне – вміння танцювати на канаті та пролазити під палицею.
6.      Їх забирали від батьків і виховували у закритих закладах.
7.      Високих підборів і низьких підборів.
8.      З якого кінця треба розбивати яйце.
9.      Вивчав їх мову, звичаї, побут.
10.  Людина-гора.
11.  Осліпити через хірургічну операцію.
12.  Він не хотів бути знаряддям поневолення у руках ліліпутів.





О.Генрі «Останній листок»

1.      Як О.Генрі називає людей, що утворили «колонію» на  
чудернацькому Грініч-Вілідж?
2.      Як лікарі називали невидимого прибульця, який почав бродити по колонії в листопаді?
3.      У чому був шанс хворої Джонсі, як сказав лікар?
4.      Що лічила Джонсі в зворотному порядку, дивлячись у вікно?
5.      Коли Джонсі думала померти?
6.      Ким був у мистецтві художник Берман?
7.      Що Берман малював уже кілька років?
8.      Чому саме Берманові Сью розповідає про хворобу Джонсі і її фантазії про смерть?
9.      Чому так швидко облітали листки плюща?
10.  Які деталі свідчать, що Джонсі починає одужувати?
11.  Чому захворів і помер Берман?
12.  Чому Сью назвала цей листок шедевром Бермана?

Відповіді

1.      Люди мистецтва.
2.      Пневмонія.
3.      У тому, щоб вона хотіла жити.
4.      Листочки плюща.
5.      Коли впаде останній листок плюща.
6.      Невдахою.
7.      Вивіски та рекламу.
8.      Більше нікому було розказати, довіряє йому.
9.      Бо був сильний вітер і лив дощ.
10.  Вона просить дзеркало і хоче написати фарбами Неаполітанську затоку.
11.  Застудився, малюючи під дощем листок плюща.
12.  Бо він врятував життя Джонсі.



Джеймс Олдрідж «Акуляча клітка»

1.      Через скільки місяців ми зустрічаємося з Деві та Беном в
оповіданні «Акуляча клітка»?
2.      Бен розуміє, що працювати льотчиком він уже не зможе. Чому?
3.      Чому Бен знову вирішує відправитися на зйомки акул?
4.      Як цього разу Бен збирається знімати акул?
5.      Чому Бен відмовився від дверей зверху клітки?
6.      Як Деві та Бен переправили клітку в бухту?
7.      Що сталося під час посадки літака?
8.      Чи подумав цього разу бен про Деві?
9.      Що сталося цього разу під час підводної зйомки?
10.  Як Деві підняв клітку?
11.  Чому Бен не зміг сам відкрити клітку?
12.  На який ризик пішов Деві, шоб врятувати батька?


Відповіді

1.      Через 8 місяців.
2.      Він залишився без лівої руки по лікоть.
3.      Йому потрібні гроші для навчання сина.
4.      Він зробив клітку для небезпеки.
5.      Боявся, що в критичний моментне зможе відкрити клітку одною рукою.
6.      Привязали до літака.
7.      Літак знесло і кліткою пробило задню стінку кабіни.
8.      Він взяв для нього напої, фрукти та солодощі.
9.      Скат зачепив мотузку та перевернув клітку дверима вниз.
10.  За допомогою літака.
11.  Бо двері примяло та заклинило.
12.  Він опустився під воду, де плавали акули.




Михайло Шолохов «Доля людини»

1.      Коли відбуваються події, описані в оповіданні?
2.      Чому автор опинився на переправі?
3.      З чим автор порівнює очі хлопчика?
4.      Що вразило автора у зовнішності Андрія Соколова?
5.      Відтворіть історію життя головного героя.
6.      Чим Соколов вразив Мюллера?
7.      Як Соколову вдалося втекти з полону?
8.      Що сталося з дружиною і дочками Соколова?
9.      Чого не може собі вибачити Андрій Соколов?
10.  Як  і коли загинув син Андрія Соколова?
11.  Де вперше Андрій побачив Ванюшку?
12.  Як склалася доля Ванюшки і Андрія Соколова?


Відповіді

1.      Перша повоєнна весна.
2.      Бо річка розлилася, треба було пливти на човні.
3.      З ясним небом.
4.      Очі, немов присипані попелом.
5.      Громадянська війна, кохання, одруження, Велика Вітчизняна війна, полон, смерть сім’ї, смерть сина, зустріч з Ванюшкою.
6.      Своєю хоробрістю і почуттям гідності.
7.      На машині, захопивши із собою майора з важливими документами.
8.      Бомба влучила прямо в хату, де вони знаходились.
9.      Що відштовхнув від себе дружину під час прощання.
10.  9 травня його вбив німецький снайпер.
11.  Коло чайної, де він харчувався.
12.  Андрій всиновив Ванюшку.





8 клас (з українською мовою навчання)

«Найдавніші літературні памятки людства»

  1. Що означає слово «Веди»?
  2. Скільки всього відомо Вед?
  3. Що означає слово «Біблія»?
  4. Із скількох книг складається Біблія?
  5. Що означає слово «Євангеліє»?
  6. Скільки Євангелій у Біблії?
  7. Навіщо Соломон промовляв свої притчі?
  8. Що просив цар Соломон у Бога?
  9. Звідки Соломону відомо, як потрібно жити праведній людині?
  10. Що означає слово «Коран»?
  11. Скільки сур у Корані?
  12. Що спільного у моральних настановах Біблії і Корану?

Відповіді

  1. Духовне знання.
  2. Чотири.
  3. Книги.
  4. 77 книг.
  5. Блага звістка.
  6. Чотири.
  7. Щоб навчити людей.
  8. Мудрості.
  9. Із заповідей Божих.
  10. Читання.
  11. 144 сури.
  12. Заклик до праведного життя в очікуванні Судного дня.





Гомер. «Іліада»

  1. Коли відбувається дія поеми «Іліада»?
  2. Чому розпочалась Троянська війна?
  3. Чому розгнівався Ахілл і відмовився воювати на боці ахейців?
  4. Кого попросила Фетіда, мати Ахілла, змайструвати щит для свого сина?
  5. Чому Ахілл і Гектор тричі оббігли Трою?
  6. Чи можна вважати перемогу Ахілла чесною?
  7. Чому Гектора оплакували не лише рідні, а й уся Троя?
  8. Чому Пріам прийшов до Ахілла?
  9. Чи справдились страшні сподівання Андромахи щодо майбутнього Трої?
  10. Чим закінчується Троянська війна?
  11. Що принесла десятирічна війна людям?
  12. Що означають фразеологізми «троянський кінь», «ахіллесова пята»?
Відповіді

  1. На десятому році Троянської війни.
  2. Через яблуко розбраду.
  3. Агамемнон відібрав у Ахілла його полонянку Брісеїду.
  4. Бога вогню та ковальства Гефеста.
  5. Обидва воїни були сильні і не поступалися одне одному в бігові.
  6. Ні, йому допомогла Афіна.
  7. Це був найкращий воїн Трої.
  8. Щоб викупити тіло свого сина Гектора.
  9. Так, Троя була спалена ахейцями.
  10. Троя спалена за допомогою троянського коня, загинув Ахілл.
  11. Смерть і сльози.
  12. Хитрі, підступні наміри; слабке, уразливе місце в людини.





Овідій. Поема «Метаморфози»


  1. Що означає слово «метаморфози»?
  2. Якими металами класифікує Овідій чотири покоління людей?
  3. Чому розпочався потоп?
  4. Хто завітав у гості до Філемона та Бавкліди?
  5. Чому інші селяни не впустили Юпітера та Меркурія?
  6. Які риси характеру притаманні старому подружжю?
  7. Як боги подякували стареньким ?
  8. Яке бажання висловили Філемон та Бавкліда?
  9. Яка метаморфози відбулися з подружжям?
  10. Яку ідею хоче донести до читача Овідій?
  11. Кого сьогодні називають Філемоном і Бавкідою?
  12. Що поєднує уривки «Потоп» і «Філемон та Бавкліда»?

Відповіді

  1. Перетворення.
  2. Золото, срібло, мідь, залізо.
  3. Зевс хотів покарати людей.
  4. Юпітер та Меркурій.
  5. Бо не були гостинними.
  6. Гостинність, працьовитість, щедрість, повага до людей, здатність до самопожертви.
  7. Пожаліли їх і залишили їм життя.
  8. Стати жерцями та померти в один день.
  9. Вони перетворилися на зелені дерева, які не розлучилися навіть після смерті.
  10. Якщо люди будуть шанувати богів, то і їм буде шана навіки.
  11. Подружжя, що провело все життя в мирі та злагоді.
  12. Боги карають грішних людей та жаліють тих, хто їх шанує.




Данте Алігєрі.
«Божественна комедія».

  1. Яка композиція поеми?
  2. В якій формі задумана поема «Божественна комедія»?
  3. Які три гріхи символізують образи лева, пантери і вовчиці?
  4. Що символізує образ лісу в «Божественній комедії»?
  5. Скільки кіл пекла має пройти герой?
  6. Що споглядають душі праведників у Раю?
  7. Що відрізняє Рай від Чистилища та Пекла?
  8. Про що просить Беатріче Діву Марію?
  9. Що побачив Данте у Раю?
  10. Що розуміє Данте, побачивши божество?


Відповіді

  1. 3 частини: «Пекло», «Чистилище», «Рай». У кожній частині 33 пісні. В «Пеклі» ще одна пісні, що є вступною до всієї поеми. Всього 100 пісень.
  2. Як розповідь про подорож потойбічним світом.
  3. Лев – властолюбство,  пантера – честолюбство, вовчиця – жадібність.
  4. Гріховне життя.
  5. Девять.
  6. Велич Творця.
  7. Рух і світло.
  8. Щоб Данте було дозволено побачити Бога.
  9. Сяйво, в якому було видно три кола: два – Бог-отець і Бог-син; третє – Бог – Святий Дух, який являв собою сяйво, вогонь.
  10. Що найголовнішим є у Раю любов, що водить сонце й зорі.





Мігель де Сервантес. «Дон Кіхот»


  1. Ким був Дон Кіхот за походженням?
  2. Чим займався Дон Кіхот протягом року?
  3. Як Дон Кіхот назвав свого коня?
  4. Як люди ставляться до вчинків героя?
  5. Для чого Дон Кіхот умовляє Санчо Пансу їхати з ним?
  6. Чому зброєносець їхав на віслюкові?
  7. З якою метою Дон Кіхот звершує свої подвиги?
  8. Чим закінчився поєдинок Дон Кіхота  із левом?
  9. Чому Санчо Панса назвав Дон Кіхота Лицарем Сумного Образу?
  10. Чому Дон Кіхот бився з вітряками?
  11. Як Санчо Панса правив на острові?
  12. У чому полягає велич серця Дон Кіхота?


Відповіді

  1. Бідний ідальго.
  2. Читав лицарські романи.
  3. Росинант, тобто Перешкапа.
  4. Вони вважають його божевільним.
  5. Як справжньому лицареві йому потрібен зброєносець.
  6. Бо не міг ходити пішки, а коня не мав.
  7. Прагне слави і добра людям.
  8. Лев навіть не вийшов із клітки.
  9. Бо Дон Кіхот мав змучений вигляд.
  10. Він думав. Що це велетні.
  11. Він був дуже справедливим губернатором.
  12. У його безкорисливості, щедрості, доброті, вірності меті.






Вільям Шекспір «Гамлет»

  1. Яка подія приголомшила офіцерів королівської варти?
  2. Від кого Гамлет дізнався про появу привида в замку?
  3. Про що дізнається Гамлет від Привида?
  4. Яку мету має перед собою Гамлет після зустрічі з Привидом?
  5. Які стосунки складаються між Гамлетом та Офелією?
  6. Яка звістка схвилювала членів королівської сім’ї?
  7. Яка причина божевілля принца на думку Полонія?
  8. Яка справжня причина заслання принца Гамлета до Англії?
  9. Про що говорять гробарі, коли копають могилу Офелії?
  10. Чому обряд поховання Офелії був скорочений?
  11. Як загинула королева?
  12. Як Гамлет нарешті здійснив помсту королю?

Відповіді

  1. Поява привида.
  2. Від свого друга Гораціо.
  3. Його батько помер не від укусу змії, а від отрути.
  4. Помститися за смерть батька, покарати злочинця.
  5. Вони кохають одне одного.
  6. Гамлет став несповна розуму.
  7. Гамлет збожеволів через кохання до Офелії.
  8. Король боїться Гамлета, розуміючи, що він щось знає про його злочин.
  9. Чи випадково вона померла, чи вчинила самогубство.
  10. Її смерть була сумнівна.
  11. Вона випила отруєне вино, яке Клавдій приготував для Гамлета.
  12. Гамлет вбиває короля тією ж отруєною рапірою, що призначалася для нього.





Мольєр. Комедія «Міщанин-шляхтич»

  1. Хто пан Журден за походженням?
  2. З якою метою пан Журден наймає вчителів?
  3. Яких учителів наймає пан Журден?
  4. Навіщо Журдену потрібні уроки танців?
  5. Чим ще, крім навчання, пан Журден намагається наслідувати дворян?
  6. Чого, на думку Журдена, бракує його дочці для повного щастя?
  7. У кого був закоханий пан Журден?
  8. Кого кохає маркіза Доримена?
  9. Від чийого імені граф Дорант передає маркізі Доримені подарунки?
  10. Кому належить весела вигадка про сина турецького дворянина?
  11. Хто перевдягнувся на турецького вельможу?
  12. В який сан посвятили пана Журдена?

Відповіді
  1. Буржуа.
  2. Хоче стати дворянином, тому намагається змінити спосіб життя.
  3. Музики, танців, фехтування, філософії.
  4. Щоб вишукано вклонитися маркізі.
  5. Одягом, звичками, манерами.
  6. Титулу.
  7. В маркізу Доримену.
  8. Графа Доранта.
  9. Від свого імені.
  10. Слузі Ковєлю.
  11. Леонт.
  12. В сан мамамуші.





О.Пушкін. Роман «Євгеній Онєгін»

  1. Євгеній Онєгін народився на …
  2. Дізнавшись, що дядько у тяжкому стані, Онєгін стрімголов поскакав до нього в село, тому що …
  3. Онєгіним заволоділа хвороба, назва якої …
  4. Зміни на краще у своєму житті Онєгін, сільський житель, відчував протягом …
  5. Якою була дружба Онєгіна та Ленського?
  6. У Тетяні Ларіній автора приваблює …
  7. Вперше побачивши Онєгіна, Тетяна …
  8. Чому Онєгін не відповів на кохання Тетяни?
  9. Причина недобрих передчуттів Тетяни напередодні її іменин – це …
  10. Як закінчилася дуель Ленського і Онєгіна?
  11. Через два роки після дуелі з Ленським Онєгін повертається до Петербургу, тому що …
  12. Чому після двох років Тетяна не відповіла на кохання Онєгіна, хоч і кохала його?

Відповіді

  1. На берегах Неви.
  2. Сподівався отримати від нього спадок.
  3. Хандра або нудьга.
  4. Двох днів.
  5. Від нічого робити друзі.
  6. Єднання з природою.
  7. Закохалася в нього.
  8. Бо він не створений для сімейного життя.
  9. Віщий сон.
  10. Смертю Ленського.
  11. Мандри йому набридли.
  12. Бо вона вже була заміжня.



М.Лермонтов.
Роман «Герой нашого часу»

«Максим Максимович»


  1. «Ведь сейчас прибежит!..» - сказал мне Максим Максимович с торжествующим видом». Про кого ці слова?
  2. Чому Максим Максимович відмовився від другої чашки чаю?
  3. Чому автора привабили очі Печоріна?
  4. Як відбулася зустріч Максима Максимовича з Печоріним?
  5. Чому Печорін відмовився від пропозиції Максима Максимовича залишитися пообідати й поговорити?
  6. Чому Максим Максимович віддав авторові журнал Печоріна?

Відповіді

  1. Про Печоріна.
  2. Він був занепокоєний тим, що не зявляється Печорін.
  3. Тому що вони не сміялися, коли він сміявся; це було ознакою глибокого суму.
  4. Максим Максимович хотів кинутися на шию Печоріну, але той досить холодно простяг йому руку.
  5. Він сказав, що йому нема про що розповісти.
  6. Бо він дуже прогнівався на Печоріна і йому тепер було байдуже, що буде з цими паперами далі.






М.Лермонтов. Роман «Герой нашого часу»
«Княжна Мері»

  1. «Он хорошо сложен, смугл и черноволос;  ему на вид можно дать 25 лет, хотя ему едва ли 21 год». Про кого ці слова?
  2. Якими словами визначив Печорін свої стосунки з Грушницьким?
  3. «У неё такие бархатные глаза – именно бархатные… Я люблю эти глаза без блеска…» Чиї це очі?
  4. «Человек замечательный по многим причинам. Он скептик и матерьялист, как все почти медики, а вместе с этим поэт…». Що це за людина?
  5. Зустрічі з ким Печорін був дійсно радий?
  6. «Я бы тебя должна ненавидеть. С тех пор как мы знаем друг друга, ты ничего мне не дал, кроме страданий». Хто і про кого сказав ці слова?
  7. Який випадок допоміг Печоріну привернути увагу княжни Мері?
  8. Все місто почало говорити про те, що Печорін одружується з княжною Мері. Хто пустив ці плітки?
  9. Чому Грушницький та інші офіцери вирішили провчити Печоріна?
  10. В чому полягав жарт офіцерів?
  11. Чим закінчився цей жарт?
  12. Чому Печорін проплакав всю ніч, коли не наздогнав Віру?
Відповіді
  1. Про Грушницького.
  2. «Я відчуваю, що ми коли-небудь з ним зіткнемося на вузькій дорозі, і одному з нас не пощастить».
  3. Княжни Мері.
  4. Лікар Вернер.
  5. З Вірою.
  6. Віра про Печоріна.
  7. Коли Печорін врятував її від залицянь пяного пана.
  8. Грушницький.
  9. Бо кожний розумів, що Печорін розумніший від них.
  10. Грушницький викличе Печоріна на дуель, але пістолети будуть без куль.
  11. Печорін підслухав розмову офіцерів, на дуелі розкрив їх обман і вбив Грушницького.
  12. Він зрозумів безкорисність свого життя.


    М.В.Гоголь. Повість «Шинель»

  1. Який чин був у А.А.Башмачкіна?     
  2. Якою була єдина пристрасть Башмачкіна?
  3. Яку заробітну плату отримував титулярний радник?
  4. Назвіть образ-символ життя Башмачкіна.
  5. Чому Акакій Акакійович наважився пошити нову шинель?
  6. Яким став день для Башмачкіна, коли нова шинель була готова?
  7. Після веселої гулянки Башмачкін знайшов свою нову шинель …
  8. Яке лихо підстерегло Башмачкіна, коли він повертався додому?
  9. Чим закінчилися поневіряння чиновника у пошуках злодіїв?
  10. Як помер А.А.Башмачкін?
  11. Які чутки пішли Петербургом після смерті Башмачкіна?
  12. Що змінилося, коли мрець зняв шинель з самого генерала?

Відповіді

  1. Титулярний радник.
  2. Він вкладав всю душу в переписування ділових паперів.
  3. 400 рублів на рік.
  4. Його стара, витерта шинель.
  5. Бо стара шинель не підлягала ремонту.
  6. Найщасливішим днем в житті Башмачкіна.
  7. …на підлозі в передпокої.
  8. У нього вкрали шинель.
  9. На нього нагримав генерал, і він захворів.
  10. Тихо і непомітно, як і жив.
  11. Став зявлятися мрець у подобі чиновника, який зриває з людей шинелі.
Генерал почав по-іншому розмовляти з підлеглими, а мрець зник.



Інтегрований урок зі світової літератури та зарубіжної художньої культури в 11 класі

Авторський розвивальний урок учасника І Всеукраїнського конкурсу "Творчий вчитель - обдарований учень".
Тема. Поезія "срібної доби" в музиці
Мета. Формувати полікультурну компетентність шляхом знайомства з одними з найкращих зразків світової поезії та музики. Виховувати естетичний смак. Посилювати інтерес учнів до поезії і музики.
Обладнання. Портрети О. Блока, А. Ахматової, М. Гумільова, М. Цвєтаєвої, Б. Пастернака; виставка збірок поезій, слайдопрезентація, мультимедійний проектор, фортепіано.
Підготовча робота. Учні були об‘єднані у 5 груп. Кожна група отримала індивідуальне домашнє завдання: підібрати матеріал про музику в житті поета; знайти і вивчити напам‘ять твори цього автора, покладені на музику (учні самостійно розподіляють завдання в групі). І група готує матеріал про Блока, ІІ – про А. Ахматову, ІІІ – про М. Гумільова, ІV – про М. Цвєтаєву, V – про Б. Пастернака.
Використаний музичний матеріал.
Л. Бетховен "Місячна соната", Е. Віла Лобос "Бразильська бахіана" (Г. Вишневська), "Свеча горела" (Носков), "Мне нравится, что Вы больны не мною" (виконує учениця), Г. Портнов Увертюра до опери "Там, где шиповник рос аленький",  "Романс" (М. Носков), "Сіроокий король" (О. Вертинський), "Уж сколько их упало в эту бездну" ( А. Пугачова)
Використаний поетичний матеріал.
§  Блок "Незнакомка", "Вербочки", "Колыбельная", "В день холодный, в день осенний", "Я стремлюсь к роскошной воле", "Зимний ветер играет терновником", "Как прощались, страстно клялись", "Уже померкла ясность взора".
§  А. Ахматова "О жизнь без завтрашнего дня", "Я сошла с ума, о мальчик странный", "Смятение", "Ах, дверь не запирала я", "Женский голос как ветер несется", "Музыка".
§  М.Гумільов "Китайская акварель", "Еще не раз вы вспомните меня", "Жираф", "Это было, было…", "Думы", балада "Лес", "Волшебная скрипка".
§  М. Цвєтаєва "Я тебя отвоюю", "Генералам двенадцатого года", "Под лаской плюшевого пледа", "В гибельном фолианте", "Молитва", "Колыбельная", "В огромном липовом саду".
§  Б.Пастернак "Никого не будет дома", "Снег идёт", "Перемена", "Опять Шопен не ищет выгод".
Хід уроку
I.            Організаційний момент
II.            Мотивація пізнавальної діяльності
Учитель. Творчість Пушкіна називають "золотою добою" російської літератури. З його смертю, здається, зайшло сонце російської поезії. Минуло більше, ніж півстоліття. І тільки з появою в літературі плеяди талановитих літераторів наприкінці ХІХ – поч. ХХ століття громадськість знову заговорила про злет російської поезії. На поетичний Олімп піднімаються молоді Олександр Блок, Валерій Брюсов, Ігор Сєвєрянін, Осип Мандельштам, Микола Гумільов, Анна Ахматова, Марина Цвєтаєва, Володимир Маяковський, Борис Пастернак. Їхня творчість – це особлива сторінка не лише російської, а й світової літератури, а їхня доля здебільшого трагічна, як і вся доба.
Та епоха закінчилася. Та життя мистецтва не має меж. Ця сторінка була настільки цікавою, що ми перегортаємо її знов і знов. Поезія цієї епохи настільки мелодійна, що вона проситься на музику.
Про поезію "срібної доби" в музиці – сьогодні на уроці.
III.            Сприйняття навчального матеріалу.
Блок 1. Олександр Блок
Учень 1. Вся поетична творчість Блока відзначається надзвичайною чутливістю до музики. У тому багатющому оркестрі, яким є його поезія, ми чуємо розмаїття голосів – холодні, чисті гармонії "Стихов о Прекрасной Даме"; романтичний вихор "снігових завірюх" ("Снежная маска", "Арфы и скрипки"); циганські мотиви, що полонили поета, , і, нарешті, переможний ритм "революційного кроку" ("Двенадцать").    Блок палко любив класичну музику. Його кумиром з дитинства був Вагнер. Під кінець життя Блок переживав душевну кризу. Тяжко хворий поет переймався тривогою про "музику, що уходить". Він часто повторював слова Гоголя:якщо й музика нас полишить, то що тоді стане з нашим світом? Нащадки полюбили поезію Блока , її багатоголосся, її чарівну музику. Ця музика отримала і звукове вираження. На його вірші написано багато музичних творів: вокальних, симфонічних, сценічних. В історію музики увійшли вокальні цикли Ю. Шапоріна "Далека юність", Д. Шостаковича (Сім романсів на вірші Олександра Блока, Г. Свірідова "Петербурзькі пісні", за поемою "Дванадцять" створені ораторія В. Рубіна й балет Б. Тищенка.   
Учні по черзі декламують напам‘ять вірші Блока "Незнакомка", "Вербочки", "Колыбельная", "В день холодный, в день осенний", "Я стремлюсь к роскошной воле", "Зимний ветер играет терновником", "Как прощались, страстно клялись"
Учитель. З легкої руки А. Ахматової Блока стали називати трагічним тенором епохи. Блок говорив: "Жити варто тільки так, щоб виявляти безмірні вимоги до життя: все або нічого." "Шалено люблю життя; з кожним днем усе більше, все житейське, просте й складне, і безкриле, і циганське."
Блок 2. Анна Ахматова
Учень 2. Читаємо в А. Ахматової:
Подумаешь, тоже работа -
Беспечное это житье:
Подслушать у музыки что-то
И выдать шутя за свое.
***
И музыка со мной покой делила,
Сговорчивей нет в мире никого.
Музика – один із основних імпульсів до складання віршів для Анни Ахматової. Остаточний вихід ахматівської поезії із забуття прийшовся на останні роки життя поетеси. У музичній культурі цей вихід був відзначений поверненням наприкінці 1950-х років на концертну естраду ахматівського циклу С.Прокоф‘єва у виконанні Н. Дорліак і С. Ріхтера . Символом трагічного кохання став вірш А. Ахматової "Сіроокий король." (Звучить романс "Сіроокий король" у виконанні О. Вертинського , музика стихає, учень продовжує декламувати вірш.)
Учень 3. Анна Ахматова нерідко відзначала конкретні музичні імпульси, що підштовхнули її до віршів. У своєму записничку в 1961 році Ахматова написала: "Учора ввечері слухала "Бразильську бахіану". Я щось творила, та в темряві не могла записати й забула. Здається…". Отже, почувши "Бразильську бахіану" Е. Віла Лобоса у виконанні Галини Вишневської, свої враження поетеса висловила у вірші "Женский голос, как ветер, несется"
(Звучить запис "Бразильської бахіани" Е. Віла Лобоса у виконанні Г. Вишневської. На фоні музики учень декламує вірш "Женский голос, как ветер, несется")
Учні по черзі декламують напам‘ять вірші А. Ахматової "О жизнь без завтрашнего дня", "Я сошла с ума, о мальчик странный", "Смятение", "Ах, дверь не запирала я".
Учитель. "Російська Сафо", "царськосільська муза плачу" - так величають Ахматову. М.Цвєтаєва називала її поезію "поезією смутку". Сама поетеса вважала: "Добре вчиняти так само важко, як просто вчинити зле. Треба примушувати себе творити добро."
Блок 3. Микола Гумільов
Учень 4. З того часу, як творчість Миколи Гумільова повернулася до людей, його поетичні твори привернули увагу багатьох композиторів. На сьогодні відомо близько 190 записів пісень і романсів на вірші поета. З кількома ознайомимося на уроці.         Музичні твори на слова Гумільова співали О. Вертинський, Б. Гребенщиков, Е. Скульський, К. Кінчев, М. Лемберська, В. Леонтьєв, "Любе", Е. Галєєва та інші. Особливо близькою та зрозумілою поезія М. Гумільова стала для бардів і виконавців року.
Учні декламують вірші М.Гумільова "Китайская акварель", "Еще не раз вы вспомните меня", "Жираф", "Это было, было…", "Думы", баладу "Лес".
Демонструється відеозапис "Романсу" у виконанні М.Носкова)
Блок 4. Марина Цвєтаєва
Учень 5. Музикальне начало виявилося надзвичайно сильним у творчості М. Цвєтаєвої. Мати була обдарованою піаністкою. Поетеса сприймала світ, перш за все, на слух, прагнучи знайти для почутого нею звука найточнішу, по можливості, словесно-смислову форму. Психологічна глибина й внутрішня музикальність багатьох поетичних творів М. Цвєтаєвої були в центрі уваги багатьох талановитих професійних і напівпрофесійних композиторів. Вокальні цикли, романси й пісні на поезії Цвєтаєвої створили Дмитро Шостакович, Мікаель Тарівердієв, Андрій Петров, Олена Фролова та ін.. Багато творів на вірші поетеси звучить у кінофільмах і виконанні відомих естрадних співаків. Відомо близько 350 музично – поетичних творів на вірші М. Цвєтаєвої.
Учні декламують вірші "Я тебя отвоюю", "Генералам двенадцатого года",  "Под лаской плюшевого пледа", "В гибельном фолианте", "Молитва"
Учень 6. М. Цвєтаєва присвятила Валі Генерозовій "Колискову" ("Там, где шиповник рос аленький"). Композитор –ленінградець Георгій Портнов присвятив блокадному Ленінграду оперу й назвав її "Там, где шиповник рос аленький".
(Звучить увертюра з опери "Там, где шиповник рос аленький" (ф-но). Учень виразно читає "Колискову")
Учениця 7 співає романс із кінофільму "Ирония судьбы" "Мне нравится, что Вы больны не мною" М. Тарівердієва
Учитель. Про неї сучасники говорили, що вона живе з температурою 41 градус. Девіз її життя: "Бути самим собою. Не залежати від часу й оточення."
Блок 5. Борис Пастернак
Учень 8. Закоханим у музику був відомий російський поет і письменник Борис Пастернак. З раннього дитинства звуки музики були для нього, мов колискова. Мати була відомою піаністкою. У будинку батьків завжди було багато гостей – поетів, художників, музикантів. З трьох років він навчається гри на піаніно, з шести пробує щось писати. У тринадцять із ним починає займатися О.Скрябін. Борис талановитий. У нього великі перспективи. Він готується стати композитором. "Присвятити своє життя музиці? Коли навколо стільки непізнаного! Хай музика залишається зі мною назавжди, але я можу йти далі",- над цим замислювався поет. Закоханий у Ф. Шопена, пізніше він категорично відмовляється стати композитором, мовляв, немає абсолютного слуху. Але ж у В. Моцарта й Ф. Шопена теж не було абсолютного слуху! Ні! Пастернак хоче досконалості! Хоча завжди наголошував: "Музика в мені переплілася з літературою." Під вірші Пастернака потрапляєш ніби під зливу (здається, так сказала М. Цвєтаєва). Дійсно, він умів побачити цей прекрасний світ. Його вірші – це мистецтво, у якому музика і слово, слово й театр, театр і життя сплітаються в єдине диво. І це диво – життя навколо нас. Вірш "Зимова ніч" викликав особливий інтерес. По-різному пісня звучить у виконанні І. Сказіної, А. Пугачової, М. Носкова.
(Перегляд відеоролика "Свеча горела" (Носков))
Учні декламують поезії "Никого не будет в доме", "Снег идёт", "Перемена" та ін.
Учитель. Лауреат Нобелівської премії, тонкий лірик, добросердний гуманіст, реформатор слова і майстер філософських спостережень – усе це Борис Пастернак.
Блок 6. Вірші про музику
Учитель. Поети – люди, які глибоко відчувають порухи душі, відчувають, уловлюють найтонші коливання звуків мови й музики. Поети у віршах часто звертаються до теми музики.
(Учні по черзі під музику Л. Бетховена "Місячна соната" читають вірші поетів "срібної доби", присвячені музиці. Кожен учень, прочитавши поезію, застигає в характерній позі. Таким чином, поступово утворюється "Пам‘ятник поетам "срібної доби". )
§  О. Блок. "Уже померкла ясность взора",
§  А. Ахматова "Музыка",
§  М. Гумільов "Волшебная скрипка",
§  М. Цвєтаєва "В огромном липовом саду",
§  Б. Пастернак "Опять Шопен не ищет выгод"
Учитель. Забудут? - Вот чем удивили,
Меня забывали сто раз,
Сто раз я лежала в могиле,
Где, может быть, я и сейчас,
А Муза и глохла и слепла,
В земле истлевала зерном,
Чтоб после, как Феникс из пепла,
В эфире восстать голубом, -
тужила А.Ахматова.
Поетів "срібної доби" намагалися викреслити з літератури. Та дехто й сам викреслив себе із життя. Але справжня творчість пережила своїх гонителів, тому що своєю щирістю викликає резонанс у душах сучасників: у камерній та сучасній музиці, бардівській пісні, стилях рок та модерн. Ці поезії є в репертуарі О. Образцової, Г. Свиридова, О. Вертинського,М. Носкова, А. Пугачової, Т. Гвердцетелі. Вони є окрасою художніх фільмів "О бедном гусаре замолвите слово", "Жизнь одна", "Капитанские дети", " Ирония судьбы", "Жестокий романс"
(Демонструється відеоролик "Памяти Марины Цветаевой" у супроводі пісні "Уж сколько их упало в эту бездну" у виконанні А. Пугачової)
IV.            Підсумок уроку. Учитель. Отже, сьогодні на уроці ми побували в чарівному саду поезії, наповненої музикою, налаштували струни свого серця на високі почуття.
Метод "Мікрофон". Які думки, почуття навіяла вам поезія? Над чим змусила замислитись? Чи корисним є те, що почули сьогодні на уроці?
V.            Домашнє завдання. Уявіть, що ви зустріли делегацію закордонних гостей. Вони не розуміють фразу "срібна доба поезії". Як би кількома реченнями ви дали пояснення? Підготуйте письмову відповідь.
Використана література
1.      Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Зарубіжна література.5-11 . - Перун, 2005.
2.      Все для вчителя.-№№ 13 -14.- 2011
3.      "Серебряный век" русской поэзии: Сборник/ Сост., авт.коммент. : И.Г.Панченко, В.Л.Скуратовский. –К.: Дніпро, 1991.-639с.
4.      Використані Інтернет-ресурси:

o    http://www.youtube.com/watch?v=SHYgYYxkN4s



Немає коментарів:

Дописати коментар

Афоризми та крилаті вислови про книгу Хорошая книга – это подарок, завещанный автором человеческому роду.  (Аддисон) Выбор книг для ч...